Zorggarantie

Zwanger of net bevallen? Proficiat! Een baby brengt heel wat veranderingen met zich mee; om ervoor te zorgen dat deze periode zo rustig mogelijk verloopt schakel je best een vroedvrouw in. Vroedvrouwenpraktijk-JADE is er voor al jullie vragen en bezorgdheden.

Samen met jullie streven wij ernaar om de prenatale en postnatale periode zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit betekent dat we op ieder moment voor jullie klaar staan en werken via het principe van een zorggarantie.

Wat betekent dat?

  • Het eerste huisbezoek na de geboorte vindt plaats binnen de 24 uur na thuiskomst.
  • Tot en met dag 5 na de geboorte komen wij dagelijks langs.
  • Wij volgen jou en je kindje op tot 1 jaar na de geboorte.
  • Ook zijn wij 7 dagen op 7 gedurende 24u op 24u bereikbaar
    • Tussen 9 en 17 uur kan je terecht bij je eigen vroedvrouw.
    • Tussen 17 en 9 uur kan je terecht op het wachtnummer +32 (0)467 075 880

Hoeveel kost dit?

Omdat vroedvrouwenzorg betaalbaar moet zijn, zijn wij  geconventioneerd. Dit betekent dat wij de zorg rechtstreeks afrekenen met de mutualiteit. Voor dit deel hoeven jullie ons niets te betalen. Prenatale raadpleging, voorbereiding op arbeid en bevalling, postnatale zorgen aan huis (ook na miskraam) en raadplegingen borstvoedingen zijn onder andere zorgen die worden terugbetaald. Wel bestaat er voor elke zorg een limiet die is opgelegd door de overheid. 

VOOR DE GEBOORTE

  • Prenatale raadplegingen: maximum 12 (niet op dezelfde dag als een bezoek aan de gynaecoloog)  worden rechtstreeks verrekend met het ziekenfonds
  • Voorbereiding op arbeid en bevalling: maximum 12 (niet op dezelfde dag als een info-avond in het ziekenhuis)  worden rechtstreeks verrekend met het ziekenfonds
  • Indien een afspraak wordt geannuleerd binnen de 24u voordat de afspraak zou plaats vinden, vragen we een vergoeding van 15€.

NA DE GEBOORTE

  • Postnatale zorgen aan huis:
    • De eerste vijf dagen na de bevalling heb je recht op vijf opeenvolgende huisbezoeken door een vroedvrouw. 
    • Tot een jaar na de geboorte heb je bijkomend recht op negen huisbezoeken door een vroedvrouw. 
  • Extra huisbezoeken zijn enkel mogelijk op doktersvoorschrift. Dit tot jullie kindje één jaar is.  

WACHTDIENST

Wij beschikken over een wachttelefoon (+32 467 07 58 80) waarop er altijd iemand bereikbaar is. Mogen we jullie vragen om dit nummer te bellen

  • op feestdagen
  • in het weekend dat start op vrijdagavond 18.00u tot maandagmorgen 08.00u
  • op weekdagen tussen 19.00u en 08.00u

PERSOONLIJK AANDEEL

Naast de terugbetaalde zorg betaal je ook een persoonlijk aandeel. Hierin zitten alle kosten die wij niet door de mutualiteit vergoed krijgen. Dit zijn de dossierkosten, de administratiekosten, de 24/24u wachtdienst, het basismateriaal en de kilometervergoeding. 

Hieronder vinden jullie daarvan een overzicht: 

  • Dossier- en administratiekosten + 24/24u wachtdienst + basismateriaal1:  €50 te betalen na de eerste kennismaking met de door jullie gekozen vroedvrouw. 
  • Kilometervergoeding: aangezien onze regio erg groot is, kiezen we ervoor om te werken met een vast bedrag. 
  • Hierbij wordt er vertrokken vanuit ons praktijkadres: Markt 34 – 2400 Mol.
  • Afhankelijk van de afstand van je woonplaats tot het adres van de praktijk betaal je voor alle huisbezoeken EENMALIG onderstaand bedrag voor de km-vergoeding
    • ﹤10 km heen & terug: €15
    • Tussen 10 km en 19 km heen & terug: €30
    • Tussen 20 km en 29 km heen & terug €60
    • Tussen 30 km en 39 km heen & terug €85
    • Tussen 40 km en 49km heen & terug €110
    • Tussen 50 km en 59 km heen & terug €135

VOORBEELD: Je woont op 7 km van de praktijk (= 14km heen en terug). Dan betaal je 50€ dossier- en administratiekosten + 30€ km-vergoeding, wat een totaal bedrag is van 80€. Je krijgt hiervan altijd een factuur dat kan bezorgd worden aan je hospitalisatieverzekering. Sommige hospitalisatieverzekeringen betalen dit geheel of gedeeltelijk terug. Vraag dit zeker na bij je verzekeringsmakelaar.

Indien het kostenplaatje voor jullie een probleem zou zijn, is dit zeker bespreekbaar en zoeken we samen naar een oplossing.

Daarnaast hebben we altijd voldoende materiaal bij ons zodat we jullie onmiddellijk kunnen verder helpen en jullie niet eerst zelf nog naar de apotheek en/of winkel moeten.

Bovendien hebben we veel materiaal dat voor een paar dagen kan uitgetest worden alvorens deze zaken zelf aan te kopen bvb. draagdoeken, draagsystemen, inbakerdoeken en/of inbakersystemen en kolfapparaten.